- Bøger
- Tidsskrifter
- Danish Journal of Management and Business
- Dansk Sociologi
- EU-ret & Menneskeret
- FIRE Journal
- Juristen
- Kendelser om fast ejendom
- Nationaløkonomisk Tidsskrift
- Nordisk Administrativt Tidsskrift
- Nordisk Tidsskrift for Selskabsret
- Samfundsøkonomen
- Tidsskrift for Miljø
- Økonomi og Politik
- Økonomistyring og informatik (lukket i 2017)
- Online
- Forfattere
- Undervisere
- Katalog
- Jurabibliotek.dk
Palle Bo Madsen
Udgivelser
Markedsret Del 3Immaterialret Hermed foreligger 7. udgave af »Markedsret Del 3«, som omhandler hele immaterialretten, dvs. de særlige beføjelser, der er knyttet til lovbestemte enerettigheder. Rettighederne kan være knyttet til udnyttelsen af bestemte nyskabelser i forbindelse med f.eks. fremstilling, salg og anden tilgængeliggørelse af varer og tjenesteydelser såvel som til brugen af særlige varemærker og andre forretningskendetegn. Der er tale om et særdeles omfattende og vidt forgrenet regelkompleks, men fokus er her på de erhvervsrelevante dele af immaterialretten. Fremstillingen her knytter sig til »Markedsret Del 1« om konkurrencebegrænsningsret, som udkom i 7. udgave i 2018, og »Markedsret Del 2« om markedsføringsret og konkurrenceværn, som udkom i 7. udgave i 2019. Trilogien skal ses som et hele, og kapitlerne er nummereret fortløbende, således at denne Del 3 starter med kapitel 5. Fremstillingerne i de enkelte dele kan godt læses og benyttes hver for sig – i praktisk virksomhed eller som undervisningsgrundlag – men der er lagt vægt på at tegne et tværgående billede af de forskellige forgreninger af markedsretten, således som denne disciplin her er afgrænset.
Udgave 7, 2020 | 451 sider | ISBN 9788757443875
|
Formueretlige emner
af Torsten Iversen (ansv. red.), Morten Midtgaard Fogt, Helle Isager, Susanne Karstoft, Susanne Kier, Lars Hedegaard Kristensen, Birgit Liin, Lars Henrik Gam Madsen, Palle Bo Madsen, Claus Rohde, Kasper Steensgaard
Formueretlige emner foreligger hermed i en revideret og ajourført 9. udgave. Bogen rummer et udvalg af specielle formueretlige og formueretsrelaterede emner og er primært skrevet til brug for undervisningen på jurastudiets bacheloruddannelse. De enkelte kapitler er skrevet af jurister ansat på Juridisk Institut ved Aarhus Universitet. Et enkelt kapitel er dog skrevet af en tidligere ansat på instituttet. De respektive forfattere er hver især ansvarlige for deres egne bidrag. I denne 9. udgave er Anne-Dorte Bruun Nielsen udtrådt af forfatterkredsen, og redaktørhvervet er overtaget af Torsten Iversen. Se alle titler inden for Obligationsret
Udgave 9, 2019 | 540 sider | ISBN 9788757443851
|
Markedsret Del 2Nu foreligger Markedsret Del 2 i en ny 7. udgave. Bogen behandler alle markedsføringsrettens B2B- og B2C-relationer samt de aftale-, lov- og loyalitetsbestemte konkurrenceværn. Flere lovændringer – af større eller mindre gennemgribende karakter – er blevet gennemført, siden bogens 6. udgave udkom i 2015. Mest iøjnefaldende på markedsføringsområdet er en helt ny hovedlov (markedsføringsloven), som trådte i kraft i 2017. Den er blevet præsenteret som mere ”forenklet og overskuelig” end sin forgænger, hvilket dog nærmer sig vildledende markedsføring af loven. Der er sket en større omskrivning af loven med en mere eksplicit opdeling i B2B- og B2C-forhold og i det hele taget en mere tekstnær implementering af det underliggende handelspraksisdirektiv på B2C-området. Antallet af paragraffer i loven er som følge heraf vokset. Bogen kan bruges både som lærebog i undervisningen på højere læreanstalter og som opslags- og håndbog for praktikere. Markedsret Del 2 knytter sig til Markedsret Del 1 om konkurrencebegrænsningsretten, som udkom i 7. udgave i starten af 2018. Behandlingen af lovbestemte enerettigheder (immaterialrettigheder) sker i en selvstændig Del 3. Trilogien skal ses som et hele, og kapitlerne er nummereret fortløbende, således at denne Del 2 starter med kapitel 3. Se alle titler inden for Erhvervsreguleringsret
Udgave 7, 2019 | 382 sider | ISBN 9788757439762
|
Markedsret Del 1Konkurrencebegrænsningsret Nu foreligger "Markedsret Del 1" i en ny 7. udgave. Bogen indeholder en generel introduktion til markedsretten samt en nærmere gennemgang af den retlige regulering af konkurrencebegrænsninger på det danske marked. Den retlige regulering af konkurrencebegrænsninger omfatter regler om karteller og misbrug af dominerende stilling på markedet såvel som om konkurrenceforvridende offentlig støtte og fusionskontrol. Reglerne herom findes først og fremmest i konkurrenceloven, men samtidig inddrages EU-konkurrenceretten systematisk, hvor dette er nødvendigt til forståelse af de danske regler og/eller samspillet mellem dansk konkurrenceret og EU-konkurrenceret i såvel materielretlig som håndhævelsesmæssig henseende. Reglerne illustreres med relevant praksis fra danske myndigheder og fra EU-myndigheder. Bogen kan bruges både som lærebog i undervisningen på højere læreanstalter og som opslags- og håndbog for praktikere. Den er forsynet med registre over benyttede afgørelser fra EF-Domstolen og Retten i Første Instans, danske domstole og Konkurrenceankenævnet, og den indeholder tillige et udførligt stikordsregister. "Markedsret Del 1" skal ses i sammenhæng med en efterfølgende Del 2 om markedsføringsretten og Del 3 om immaterialretten.
Udgave 7, 2018 | 362 sider | ISBN 9788757440645
|