- Bøger
- Tidsskrifter / online indhold
- Arbejdsretsportalen
- Arbejdsretsportalen+
- Danish Journal of Management and Business
- Dansk Sociologi
- EU-ret & Menneskeret
- FIRE Journal
- Juristen
- Kendelser om fast ejendom
- Nationaløkonomisk Tidsskrift
- Nordisk Administrativt Tidsskrift
- Nordisk Tidsskrift for Selskabsret
- Samfundsøkonomen
- Tidsskrift for Miljø
- Økonomi og Politik
- Økonomistyring og informatik (lukket i 2017)
- Forfattere
- Undervisere
- Jurabibliotek.dk
- Om Djøf Forlag
Helle Hedegaard Hein
Udgivelser
LedetrådeMeningsskabende værdiledelse Meningsskabende værdiledelse er mere end bare værdibaseret ledelse på nye flasker. Enhver arbejdsplads med respekt for sig selv har et officielt værdisæt, men alt for ofte ender værdierne med at være tomme ord på kaffekopper og i lederens skåltaler. Faktisk viser undersøgelser, at de færreste ledere og medarbejdere mener, at man i praksis arbejder efter arbejdspladsens værdisæt. I bogen møder vi arbejdspladser, der har formået at skabe mening i værdisættet, så værdierne lever i dagligdagen og giver mening for ansatte og for kunder og borgere. Hvad er det, disse arbejdspladser kan, som andre arbejdspladser kunne lære af? Meningsskabende værdiledelse kræver, at lederen iklæder værdisættet tre former for mening: Formålsmening, indre mening og organisatorisk mening. Formålsmening skabes ved, at lederen træder op på de små og store ølkasser for at folde en meningsskabende fortælling ud. For at skabe indre mening i værdisættet skal lederen have indsigt i medarbejdernes drivkræfter. Og for at skabe organisatorisk mening skal lederen være kulturgartner og pleje kulturen, således at værdierne bliver forankret i kulturen. Til det formål skal der skabes ledetråde, som kan hjælpe medarbejderne til at forankre og fortolke værdierne i en kompleks hverdag. Det kan lyde svært, men bogens cases viser, at det kan lykkes – og at det er umagen værd!
Udgave 1, 2018 | 185 sider | ISBN 9788757442472
|
De nye professionelle
af Bøje Larsen (red.), Helle Hedegaard Hein (red.)
De veluddannede, den kreative klasse, de professionelle - eller hvad vi nu ønsker at kalde dem - bliver dominerende på fremtidens arbejdsmarked. Men samtidig ændrer vilkårene sig hastigt for deres arbejde. De eksisterende begreber - f.eks. professionsbegrebet - indfanger ikke særlig godt den situation, vi er ved at se. Denne bog søger at sætte ord på udviklingen på området. Den indkredser fem krav til de professionelle: De skal lære at leve i et tæt samarbejde med andre professioner og absorbere disse professioners viden i deres egen. Tiden for det monoprofessionelle liv er slut. Professionelle vil komme til at leve i organisationer, hvor de er udsat for helt klassiske bureaukratiske måle- og styresystemer. Det må de acceptere, især hvis deres professionelle selvstyring svigter. Men de bureaukratiske styresystemer kan typisk også indrettes bedre, når det handler om professionelle miljøer. Professionelle må samtidig vænne sig til at leve i løskoblede organisationer med konflikter, forskelle mellem mål og handling, mellem teori og virkelighed, mellem afdelinger og grupper. Der kan ikke altid kræves klare svar. De må lære at sno sig. Det professionelle arbejde balancerer mellem rutine og kreativitet. Den dybe tallerken opfindes ikke hver dag - og skal det ikke. Men udviklingen går hastigt og professionerne kan ikke søge tryghed i deres komfortzone og kun gøre, som de altid har gjort. Danske professionelle må vænne sig til, at noget af deres rutinearbejde udflages. Hvad skal de så lave? Og kan de det? Endelig må professionelle vænne sig til at blive ledet. Ofte tættere end de er vant til. Men kan det lade sig gøre? Bogens kapitler er skrevet af personer, der har tilknytning til Center for Virksomhedsudvikling og Ledelse (CVL) på Copenhagen Business School (CBS). Læseren hører om officerer, læger, sygeplejersker, DJØF'ere, erhvervsskolelærere, forskere, rådgivende ingeniører, skuespillere, operasangere og akademiske medarbejdere i en stor koncern.
Udgave 1, 2009 | 220 sider | ISBN 9788757492309
|