Vidensdeling

- perspektiver, problemer og praksis

af Peter Holdt Christensen


Udgave 1 2004
142 sider
ISBN: 9788762902183

Køb denne titel

Papirbog(Medlemmer DKK 208,00)DKK 260,00
Antal:
Læseprogram:   
E-bogen kan kun læses med programmet Adobe Digital Editions.
Autorisering:Programmet skal autoriseres med dit personlige Adobe ID. Få et Adobe ID her.
Levering:Inden for 10 min. efter køb pr. e-mail.  Linket i e-mailen er gyldigt i 30 dage.
Returret:Da der er tale om straks-levering accepterer du ved køb, at du ikke har returret.
Udskriving:Du kan udskrive 1 gang.
Copy/paste:10 sider til andre programmer som eksempelvis Word.


LÆS MERE OM E-BØGER HER

Om bogen



"Vidensdeling" handler om at blive bedre til at udnytte den viden, der allerede eksisterer. Dette gøres ved at sikre, at den, der har behov for viden, får adgang til viden.

Det lyder jo umiddelbart meget enkelt. Ikke desto mindre er der mange faktorer, der komplicerer vidensdeling - hvordan ved personen, der har behov for viden, eksempelvis om denne viden overhovedet eksisterer, og hvor befinder den sig så i øvrigt? Der er dog også faktorer, der fremmer vidensdeling - således hjælper vi ofte gerne kolleger med at få adgang til viden, fordi vi ved, at kollegerne senere hen nok også skal hjælpe os, hvis vi får behov for viden. Vidensdeling rummer således en række muligheder og problemstillinger.

Bogens analyser af vidensdeling tager udgangspunkt i undersøgelser af danske virksomheder, der ikke anvender forkromede strategier for vidensdeling, men som dog hver især oplever problemer, perspektiver og udfordringer ved vidensdeling. Bogen giver både et overblik over, hvad vidensdeling er, og anvisninger på, hvordan vidensdeling kan praktiseres.

Udover et indledende og afsluttende kapitel består bogen af seks kapitler: kapitel to definerer hvad vidensdeling er, og diskuterer aktuelle temaer i litteraturen om vidensdeling. Kapitel tre sætter vidensdeling i perspektiv ved at betragte processen som et bytteforhold der både kan være økonomisk, organisatorisk og socialt. Kapitel fire analyserer hvad det egentlig er for en viden der deles, og i kapitel fem analyseres hvor denne viden så eksisterer. Kapitel seks analyserer hvorledes der kan opnås adgang til den viden der skal deles, og i kapitel syv diskuteres en række metoder til at praktisere vidensdeling med.