Om bogen
Forandringskommunikation trænger til forandring. Uanset om du er topleder, mellemleder eller projektleder, og uanset om du arbejder i en stor organisation eller et lille team, er du forandringsleder. Forudsætningen for at lykkes er, at dine kolleger og medarbejdere vil samarbejde med dig om forandringsopgaver.

Baseret på forfatterens praktiske erfaring og brede faglige baggrund giver bogen konkrete arbejdsmetoder og anvisninger til:
- Hvordan du skaber effektivt samarbejde om forandring, så I både opnår resultater og trives
- Hvordan I udnytter jeres samlede viden og kompetencer til at udvikle ambitiøse løsninger
- Hvordan du vender ’støj’ og modstand til engagement og samarbejde
Forandringskommunikation sikrer udvikling og læring gennem videndeling og involvering. Ved at følge principperne og bruge metoderne i denne bog vil du opleve, at du får muligheder og medarbejdere fremfor problemer og modarbejdere.
Udforsk flere bøger inden for kommunikation
Indholdsoversigt
DEL I: FORANDRINGSLEDELSE TRÆNGER TIL FORANDRING
Kapitel 1. ’Og er der spørgsmål?’
Kapitel 2. En farlig illusion
Kapitel 3. Hvordan skaber vi forandring?
DEL II: FRA MODARBEJDER TIL MEDARBEJDER
Kapitel 4. Derfor hader vi forandring
Kapitel 5. Derfor elsker vi forandring
Kapitel 6. Fra had til kærlighed
DEL III: INTELLIGENT FORANDRING
Kapitel 7. Hov, hvor kom den beslutning fra?
Kapitel 8. Mødet med virkeligheden
Kapitel 9. Kunsten at sidde i rundkreds
DEL IV: FORANDRINGSKOMMUNIKATION SKABER SAMARBEJDE
Kapitel 10. Samarbejde om forandring
Kapitel 11. Håndværk og holdninger
Litteratur
Stikordsregister
Omtale af bogen
Modarbejder eller medarbejder er omtalt på Børsen.dk d. 28. oktober 2017
"Det er altså forfriskende læsning, Annette Franck byder på i sin nye bog. I årevis har vi fået tudet ørene fulde af, at vi mennesker ikke kan lide forandringer og derfor skal trues med brændende platforme... Jeg køber bogens præsmig om, at vi død og pine skal blive dygtigere til forandringsledelse og -kommunikation, og hvis man ikke har læst om det før, så er denne bog et godt sted at begynde. Den er grundig, velskrevet og man kommer langt omkring."
- 4 ud af 6 stjerner, Birgitte Barkholt, DANSKE KOMMUNER nr. 2/2015
"Det nye ved denne bog er, at den henter viden og værktøjer i pædagogikken og journalistikken."... "Bogen henvender sig til alle forandringsledere, uanset om de er topledere, mellemledere eller projektledere. Dens styrke er, at forfatteren lykkes rigtig godt med at få mange væsentlige budskaber serveret klart og tydeligt."
- Helle Bruun Madsen, Lederne december 2014
"Hvor de fleste ledelsesbøger har fokus på metoder for forandringsstrategier og forandringsledelse, så har denne bog fokus på samarbejdet mellem leder og medarbejder i forandringsprocessen… Bogen er fuld af gode eksempler og øvelser undervejs. Dens unikke tilgang til forandringsledelse og – kommunikation gør den også til en væsentlig ledelsesbog."
- 4 ud af 6 stjerner, Berlingske, d. 14. december 2014
"Bogens hovedbudskab er et slags opgør med John Kotters ottetrinsmodel med forandringsledelse. Klassikeren, som alle studerende på alle uddannelser og kurser om ledelse støder ind i på et tidspunkt i undervisningsforløbet. En central pointe i den amerikanske organisationsprofessors arbejde er at skabe en brændende platform, så medarbejdere forstår nødvendigheden af at gennemføre en forandring. Annette Franck mener, at "forandringsledelse trænger til forandring". Det har hun ret i."
- 4 ud af 6 stjerner, Henrik Ørholst, Børsen, d. 26. november 2014
"Annette Franck har en mission. Lederne må erkende, at involvering ikke er et personalegode, men udtryk for intelligent ledelse. Hun anfægter påstanden om, at medarbejdere er modstandere af forandring. Tværtimod elsker vi den forandring, vi selv er en aktiv del af."
- Gisselbæk, HK Statsbladet, november 2014
"Det er en bog, der både står på skuldrene af, men også tager afstand fra en del af den eksisterende litteratur om forandringsledelse. På den anden side så findes der rigeligt med grundbøger om forandringsledelse. Derfor er denne bog også meget velkommen på hylden blandt alle de andre bøger om forandringsledelse. Ikke så meget på grund af dens stringens, men på grund af dens skæve og nye vinkler på emnet."
- James Høpner, djøfbladet nr. 20, 2014
"Bogen er let at læse, det er faktisk endda ofte spændende, og i hvert kapitel er der sammendrag og øvelser."
- Niels Erik Karkov, Magasinet Arbejdsmiljø 10/2014
"Bogen er velskrevet, nede på jorden med en række gode øvelser og fine illustrationer."
- Ulla Bechsgaard, Jyllands-Posten, d. 19. oktober 2014
”Jeg finder også hendes (forfatteren red.) inddragelse af ‘den positive psykologi’ både rigtig og relevant. Hun gør op med den del af den postive psykologi, der kunne handler om, at man skal tænke sig rask, og peger på den pointe, at den positive psykologi fokuserer på, hvad der virker i stedet for, hvad der ikke virker, hvad der er anomalier og dysfunktionaliteter.”
- Ove Christensen, Kulturkapellet, d. 6. oktober 2014
”Udmærket og velskrevet bog om forandringskommunikation…”
- Lektørudtalelse, Jørgen Bartholdy, september 2014
”Gennem 15 års erfaring med HR er hun (bogens forfatter red.) kommet frem til den konklusion, at forandringsledelse trænger til forandring. Hun vurderer, at rigtig mange ledere tror, at de kommunikerer med medarbejderne, når de reelt informerer dem, og at de derfor bliver skufferede over, at medarbejderne udøver modstand mod den vedtagne plan.”
- Emilie Frank, FTF Lederinfo, d. 9. september 2014 Læs interviewet med bogens forfatter
Det siger læserne
”En ny og genial vinkel på forandringsledelse. Meget enkelt og nærmest selvfølgelig, når man først er inde i tankegangen. Bogen er velskrevet, argumenterne er godt dokumenteret, og de mange konkrete eksempler er meget inspirerende. Jeg vil bestemt prøve kræfter med de arbejdsmetoder og ledelsesprincipper, jeg har lært af at læse denne bog.”
Christian Hornstrup, salgsdirektør og ingeniør
”Levende og sjældent god formidling af komplekse budskaber. Jeg tænkte: ’Hvor er det rigtigt!’. Bogen møder mine bekymringer om praktiske vanskeligheder og min skepsis over ressourcer og tid. Noget af det mest relevante og vedkommende jeg længe har læst
i dansk ledelseslitteratur.”
Anna Patrizia Rogaczewska, HR Udviklingschef og cand.oecon.
”Letlæst, interessant og med gode, meningsfulde illustrationer. Jeg oplevede en høj grad af identifikation med budskaberne og metoderne. Journalistikken bruges godt og overraskende til forandringsledelse.”
Morten Friis Outzen, chefredaktør og journalist
”Klog og praktisk inspiration til, hvordan jeg konstant kan skabe udvikling i min virksomhed. En præcis udfordring af den evige risiko for at blive ’selvfed’ som ejerleder. Ny forståelse af, hvordan vores ledelse afgør, hvilke kampe der opstår, og hvordan vi kan skabe resultater. Og så er bogen skrevet i et sprog, der er til at læse med masser af genkendelige eksempler.”
Hans Buck, ejerleder, fabrikant og ingeniør