LEAN med LEDERSKAB

Fra systematisk produktivitetsjagt til forankret innovationskultur

af Preben Melander (ansv. red.)


Udgave 1 2009
492 sider
ISBN: 9788757420470

Køb denne titel

Papirbog(Medlemmer DKK 460,00)DKK 575,00
Antal:
Læseprogram:   
E-bogen kan kun læses med programmet Adobe Digital Editions.
Autorisering:Programmet skal autoriseres med dit personlige Adobe ID. Få et Adobe ID her.
Levering:Inden for 10 min. efter køb pr. e-mail.  Linket i e-mailen er gyldigt i 30 dage.
Returret:Da der er tale om straks-levering accepterer du ved køb, at du ikke har returret.
Udskriving:Du kan udskrive 1 gang.
Copy/paste:10 sider til andre programmer som eksempelvis Word.


LÆS MERE OM E-BØGER HER

Om bogen

LEAN opstod i industrisamfundet midt i 70'ernes krise, da den globale konkurrence skærpedes, og virksomhederne kun kunne  overleve ved at producere billigere produkter til kendte kunde- behov. Man måtte derfor standardisere, specialisere, koordinere og kvalitetskontrollere for at trimme produktionen og sikre effektiviteten.

I disse kriseår har vi også brug for at udvikle organisationen og styrke de strategiske kompetencer. Men i dag kan vi ikke nøjes med at trimme produktionen og leve op til kundernes materielle behov. Vore organisationer er i mellemtiden blevet til komplekse viden- og innovationsbaserede fællesskaber, hvor de kritiske ressourcer er menneskers faglighed, kreativitet, motivation og samarbejdsevne, og hvor værdier skabes i komplekse åbne vidennetværk i samspil mellem medarbejdere, kunder, leverandører og partnere. Effektiviteten handler ikke så meget om at jage produktivitet og besparelse, men om at fremme ny tænkning, fleksibilitet og omverdenssyn. Det handler om at skabe stadigt nye mulighedsrum som led i innovative fællesskaber. LEAN har således udviklet sig fra at være en teknikdrevet produktions- og kvalitetsstyring til at være en organisationsdrevet kollektiv innovationskultur. Kravene til innovationslederskab er følgelig ændret radikalt over de forløbne 30 år. Det er denne bogs ærinde at fortælle om, hvad LEAN er i en viden- og oplevelsesøkonomi og hvilke krav LEAN-processen undervejs stiller til ledelsens og medarbejdernes kompetencer.