- Bøger
- Tidsskrifter / online indhold
- Arbejdsretsportalen
- Arbejdsretsportalen+
- Danish Journal of Management and Business
- Dansk Sociologi
- EU-ret & Menneskeret
- FIRE Journal
- Juristen
- Kendelser om fast ejendom
- Nationaløkonomisk Tidsskrift
- Nordisk Administrativt Tidsskrift
- Nordisk Tidsskrift for Selskabsret
- Samfundsøkonomen
- Tidsskrift for Miljø
- Økonomi og Politik
- Økonomistyring og informatik (lukket i 2017)
- Forfattere
- Undervisere
- Jurabibliotek.dk
- Om Djøf Forlag
Offentlig styring
Den offentlige sektorDen offentlige sektor Den offentlige sektor giver en bred introduktion til den offentlige sektors økonomi med særlig vægt på, hvordan sektoren indgår i samfundsøkonomisk sammenhæng.
Udgave 10, 2022 | 228 sider | ISBN 9788757452280
|
Pris |
Politisk interessevaretagelseMere end lobbyisme og mediehåndtering Interessevaretagelse er motoren under det repræsentative demokrati. Politiske aktiviteter af denne art kan derfor hverken overlades til interesseorganisationer, lobbyister eller andre professionelle konsulenter.
Udgave 1, 2022 | 200 sider | ISBN 9788757451900
|
Pris |
Offentligt-privat samspilEn introduktion til centrale teorier, modeller og erfaringer En lang række velfærdsopgaver og samfundsudfordringer løses i dag i et tæt samspil mellem den offentlige og private sektor. Det skaber både en række muligheder og udfordringer i forhold til, hvordan skillelinjen mellem den offentlige og private sektor traditionelt trækkes.
Udgave 1, 2022 | 193 sider | ISBN 9788757436389
|
Pris |
Distribueret ledelse i den offentlige sektorDistribueret ledelse er en ledelsesform, hvor personer på forskellige niveauer i en organisation samarbejder om ledelse. Bogen viser, hvordan distribueret ledelse kan bidrage til værdiskabelsen i offentlige organisationer til gavn for borgere og samfund. Den fremhæver en række opmærksomhedspunkter, som ledere og medarbejdere kan have blik for, når de vil arbejde med denne ledelsesform.
Udgave 1, 2020 | 160 sider | ISBN 9788757448870
|
Pris |
Offentlige styringsparadigmer:Konkurrence og sameksistens Offentlige styringsparadigmer tager afsæt i og søger at kvalificere den voksende debat om forvaltningspolitik og betydningen af skiftende styringsparadigmer. Bogen giver en forskningsbaseret fremstilling af en række styringsparadigmer, der har relevans i dag for den offentlige sektor. Derfor skal bogen følge med styringsudviklingen i forhold til både fremkomsten af nye paradigmer og øget vigtighed af flere dimensioner.
Udgave 2, 2020 | 190 sider | ISBN 9788757446722
|
Pris |
Politisk og administrativ ledelseRoller, relationer og personlighed i toppen af de danske kommuner Offentlige topledere udøver ledelse på forskellig vis og i forskelligt omfang. Politisk og administrativ ledelse undersøger, hvordan offentlige lederes personlighed, ledelsesrolle og relationerne mellem lederne præger deres ledelsesadfærd.
Udgave 1, 2019 | 132 sider | ISBN 9788757443530
|
Pris |
Adfærdsinformeret politikAnvendelse af indsigter fra adfærdsøkonomi og psykologi i offentlig politik Omfattende forskningsresultater fra især adfærdsøkonomi og psykologi viser, at mennesker langt fra handler så rationelt, som det ofte antages. Det er baggrunden for nudging. Adfærdsinformeret politik er bredere end nudging. Adfærdsinformeret politik indebærer, at offentlig politik generelt inddrager indsigter i menneskelig adfærd, som den er udforsket inden for især adfærdsøkonomi og psykologi.
Udgave 1, 2019 | 234 sider | ISBN 9788757442762
|
Pris |
Strategi og styring med effektDanske erfaringer Effekt og nye styringsformer, der sætter fokus på, hvordan der skabes værdi for borgerne er kommet i fokus i den offentlige sektor. Det gælder i særdeleshed regionerne, hvor værdibaseret sundhed præsenteres som det fremtidige styringsparadigme og i kommunerne, hvor effekt i stigende grad indgår i analyser, strategier og nye budgetmodeller.
Udgave 1, 2018 | 420 sider | ISBN 9788757438628
|
Pris |
New Public LeadershipFra strategi til effekt I bogen New Public Leadership viser forfatterne en anderledes ledelsestilgang i den offentlige sektor. I stedet for mere styring, er der snarere behov for en bedre styringskultur og et stærkere lederskab, der kan sætte en strategisk retning. Med udgangspunkt i de offentlige kerneopgaver skal der skabes værdi med fokus på den samfundsmæssige bundlinje. Effektstyring er nøgleordet med antagelsen om, at den offentlige sektor bør indrettes med sigte på den virkning, man ønsker at opnå – til gavn for det fælles bedste.
Udgave 2, 2016 | 176 sider | ISBN 9788757438765
|
Pris |
Sprækker for fornyelse- Nye perspektiver på offentlig styring og ledelse I en del år har New Public Management været mål for kritik. Men hvor er alternativerne? I denne antologi giver 17 praktikere og forskere deres bud på nybrud i debatten om offentlig styring og ledelse. Bagtæppet er 00’ernes styringsdebat. Strukturreformen udmøntede nye forestillinger om at skabe mere bæredygtige enheder i den offentlige sektor. Kvalitetsreformen satte kerneydelse, værdikæder og frontmedarbejdere på dagsordenen. Og finanskrisen skærpede blikket for knaphed og økonomisering. Men hvad var det for en styring og ledelse, som voksede op i kølvandet på disse forandringer?
Udgave 1, 2014 | 482 sider | ISBN 9788757431452
|
Pris |
Samarbejdsdrevet innovation i praksisHvordan skabes der mere innovation i den offentlige sektor? Faglige ambitioner, komplekse problemer og knappe ressourcer har skabt en stigende interesse for besvarelsen af spørgsmålet.
Udgave 1, 2014 | 362 sider | ISBN 9788757432169
|
Pris |
RegelstatenVæksten i danske love og bekendtgørelser 1989-2011 Formålet med denne bog er at give den offentlige debat om regler og regeltilvækst et mere solidt grundlag. For det første viser bogen år for år, hvor meget omfanget af love og bekendtgørelser er vokset fra 1989 til 2011. Som det vil fremgå er regelmængden vokset i denne periode, men væksten har været langt mere begrænset, end man har hævdet i tidligere undersøgelser. For det andet undersøges årsagerne til regelvæksten, og bogen gør i den forbindelse op med en række myter om, hvad der forklarer regelvæksten.
Udgave 1, 2014 | 178 sider | ISBN 9788757433296
|
Pris |
Styring og motivation i den offentlige sektorStyringen i den offentlige sektor bliver ofte kritiseret for ikke at understøtte arbejdet og for at virke demotiverende. "Styring og motivation i den offentlige sektor" tager fat på denne problemstilling.
Udgave 1, 2014 | 124 sider | ISBN 9788757424973
|
Pris |
Offentlig ledelse og strategisk kommunikationDenne bog beskriver en række centrale ledelsesudfordringer, som knytter sig til strategisk kommunikation i forbindelse med interne kommunikationsprocesser. Heriblandt i forløb med forandringer og digitalisering samt i forbindelse med kommunikationen med medierne, for eksempel under kriser. Men også når man som leder ønsker at arbejde strategisk med sit omdømme.
Udgave 1, 2013 | 208 sider | ISBN 9788757424997
|
Pris |
ReformanalyseHvordan den offentlige sektor grundlæggende er blevet forandret i 00´erne Denne bog handler om reformer i den offentlige sektor, og hvordan man analyserer reformer. Den offentlige sektor er blevet reformeret markant gennem de seneste år: Politireform, domstolsreform, strukturreform og kvalitetsreform. Bogen beskæftiger sig med 11 reformer i den danske offentlige sektor og har en grundig case-analyse af kvalitetsreformen. Den offentlige sektor i dag er en grundlæggende helt anden offentlig sektor end for ti år siden.
Udgave 1, 2012 | 156 sider | ISBN 9788757429442
|
Pris |
Samarbejdsdrevet innovation i den offentlige sektorBogen introducerer og undersøger konceptet 'samarbejdsdrevet innovation' - både teoretisk gennem en tværfaglig diskussion af samarbejdets innovationspotentiale og empirisk gennem en række casestudier.
Udgave 1, 2011 | 444 sider | ISBN 9788757423051
|
Pris |
Offentlig leankoncepter, værktøjer og erfaringer Lean er kommet højt på dagsordenen i den offentlige sektor. Krav om bedre service kombineret med stram økonomisk styring og mangel på kvalificeret arbejdskraft betyder, at flere og flere organisationer arbejder målrettet på at effektivisere driften. Lean er på få år blevet et meget populært værktøj i disse bestræbelser, og i dag arbejder omkring halvdelen af alle kommuner, regioner og statslige organisationer med Lean.
Udgave 1, 2009 | 205 sider | ISBN 9788757420463
|
Pris |