Erhvervsreguleringsret

Medieretten

Denne fremstilling af Medieretten omfatter både de traditionelle massemedier, dvs. aviser, tidsskrifter mv. og radio og fjernsyn, og de nye digitale online-medier som fx netaviser, blogs, streaming-tjenester, sociale medier mv. Siden førsteudgaven af fremstillingen fra 2013 er retskildematerialet vokset betragteligt. I denne 2. udgave har vi derfor valgt at opdele publikationen i to dele. 

Denne bog, del 1, indeholder følgende emner:

Læs mere
Udgave 2, 2020 | 757 sider | ISBN 9788757443387

Pris

E-bog Papirbog
1.170,00 kr 1.300,00 kr
Medlemspris Medlemspris
936,00 kr 1.040,00 kr

Life science jura

Med fokus på medicin- og medicoindustrierne

Life science dækker i bred forstand over videnskaben om livet og udgør et voksende industriområde, der spænder over forskning og medicoindustrien. I Life Science Jura tager forfatterne udgangspunkt i medicinindustrien, hvor hovedvægten lægges på regler og praksis i forbindelse med godkendelse, salg og markedsføring af lægemidler, herunder også biologiske lægemidler, og på andre områder, der har særlig betydning for lægemiddelindustrien.

Læs mere
Udgave 3, 2020 | 487 sider | ISBN 9788757444698

Pris

E-bog Papirbog
895,50 kr 995,00 kr
Medlemspris Medlemspris
716,40 kr 796,00 kr

Lærebog i konkurrence- og markedsføringsret

Bogen er baseret på Mogens Koktvedgaards Lærebog i konkurrenceret. Nu som før er formålet med bogen fortsat at tjene som lærebog ved kursusfagsundervisningen i Konkurrence- og Markedsføringsret ved jurastudiet ved Københavns Universitet. Denne fjerde udgave af Lærebog i Konkurrence- og Markedsføringsret er baseret på de tidligere udgaver af bogen. Der er foretaget en del ændringer op opdateringer i forhold til de tidligere udgaver, men bogens struktur og opbygning er bibeholdt. Bogen er søgt ført ajour til 1. juli 2020.

Læs mere
Udgave 4, 2020 | 430 sider | ISBN 9788757449037

Pris

E-bog Papirbog
585,00 kr 650,00 kr
Medlemspris Medlemspris
468,00 kr 520,00 kr

Lærebog i informationsret

Lærebog i informationsret giver en introduktion til en række af de regelsæt, der regulerer rettigheder til forskellige former for information:

• Ophavsret

• Varemærkeret

• Domænenavnsret

• Patentret

• Forretningshemmelighedsbeskyttelse

• Databeskyttelsesret

• Personlighedsret

Læs mere
Udgave 2, 2020 | 543 sider | ISBN 9788757448061

Pris

E-bog Papirbog
585,00 kr 650,00 kr
Medlemspris Medlemspris
468,00 kr 520,00 kr

Lov om klagenævnet for Udbud

Med kommentarer

Denne bog er en lovkommentar til lov om Klagenævnet for Udbud, der trådte i kraft 1. juni 2010. Klagenævnsloven er siden 2010 blevet ændret en række gange. Sidste gang var i forbindelse med udbudsloven, hvor loven bl.a. ændrede navn fra lov om håndhævelse af udbudsreglerne mv. til lov om Klagenævnet for Udbud (klagenævnsloven).

Læs mere
Udgave 2, 2020 | 610 sider | ISBN 9788757442953

Pris

E-bog Papirbog
1.350,00 kr 1.500,00 kr
Medlemspris Medlemspris
1.080,00 kr 1.200,00 kr

Markedsret Del 3

Immaterialret

Hermed foreligger 7. udgave af »Markedsret Del 3«, som omhandler hele immaterialretten, dvs. de særlige beføjelser, der er knyttet til lovbestemte enerettigheder. Rettighederne kan være knyttet til udnyttelsen af bestemte nyskabelser i forbindelse med f.eks. fremstilling, salg og anden tilgængeliggørelse af varer og tjenesteydelser såvel som til brugen af særlige varemærker og andre forretningskendetegn. Der er tale om et særdeles omfattende og vidt forgrenet regelkompleks, men fokus er her på de erhvervsrelevante dele af immaterialretten.

Læs mere
Udgave 7, 2020 | 451 sider | ISBN 9788757443875

Pris

E-bog Papirbog
562,00 kr 625,00 kr
Medlemspris Medlemspris
449,60 kr 500,00 kr

Konkurrenceretten

Siden vedtagelsen af konkurrenceloven fra 1997 har konkurrenceretten i Danmark udviklet sig til et betydeligt retsområde, der trækker på både økonomisk teori og EU’s konkurrenceret. 

"Konkurrenceretten" er en specialiseret fremstilling, der grundigt behandler konkurrencerettens forbudsbestemmelser. Bogen behandler konkurrencebegrænsende aftaler og misbrug af dominerende stilling – dvs. konkurrencelovens §§ 6 og 11 og Artikel 101 og 102 i EU-traktaten – samt reglerne for håndhævelsen af disse bestemmelser. Fremstillingen behandler ikke fusionskontrol og statsstøtte.

Læs mere
Udgave 1, 2019 | 984 sider | ISBN 9788757446111

Pris

E-bog Papirbog
1.080,00 kr 1.200,00 kr
Medlemspris Medlemspris
864,00 kr 960,00 kr

Regelsamling i konkurrenceret

Danske og EU-retlige konkurrenceregler

Regelsamling i konkurrenceret er delt op i to dele, der giver overblik over henholdsvis de danske og de EU-relaterede regler, love og bekendtgørelser. Denne fyldestgørende regelsamling i konkurrenceret vil gøre det muligt for de studerende at holde sig orienterede i det relevante regelmateriale og dermed opnå en større forståelse for området.

Læs mere
Udgave 7, 2019 | 744 sider | ISBN 9788757446418

Pris

Papirbog
420,00 kr
Medlemspris
336,00 kr

Regelsamling i markedsføringsret

Danske & EU-retlige konkurrenceregler

Regelsamling i markedsføringsret tilbyder både et solidt indblik i de generelle markedsføringslove og regler, samt i specialområder som fx reklame og sponsorering af fødevarer, tobak og lægemidler. Regelsamling i markedsføringsret er bygget op i to dele og indeholder både de danske og EU regler samt internationale vedtagelser.

Læs mere
Udgave 7, 2019 | 741 sider | ISBN 9788757446395

Pris

Papirbog
420,00 kr
Medlemspris
336,00 kr

Markedsret Del 2

Nu foreligger Markedsret Del 2 i en ny 7. udgave. Bogen behandler alle markedsføringsrettens B2B- og B2C-relationer samt de aftale-, lov- og loyalitetsbestemte konkurrenceværn.

Læs mere
Udgave 7, 2019 | 382 sider | ISBN 9788757439762

Pris

E-bog Papirbog
540,00 kr 600,00 kr
Medlemspris Medlemspris
432,00 kr 480,00 kr

Public Procurement and Framework Agreements

Public Procurement and Framework Agreements identifies, analyzes, clarifies and discusses the implications of the interplay between competition law and procurement law concerning framework agreements. The two sets of rules – competition law and procurement law – differ significantly as regards objectives, instruments, and structures, and furthermore, competition law is directed primarily at private undertakings, whereas procurement law primarily is directed at the Member States and their public entities.

Læs mere
Udgave 1, 2018 | 473 sider | ISBN 9788757442649

Pris

E-bog Papirbog
450,00 kr 500,00 kr
Medlemspris Medlemspris
360,00 kr 400,00 kr

Byggeloven

Med kommentarer

Hovedloven er lov nr. 323 af 26. juni 1975 (BL1975). Selvom der er tale om en lov på mere end 40 år på et væsentligt forvaltningsområde, er der ikke tidligere skrevet en lovkommentar til byggeloven. Byggeloven er siden 1975 ændret et antal gange.

Læs mere
Udgave 1, 2018 | 279 sider | ISBN 9788757436143

Pris

E-bog Papirbog
675,00 kr 750,00 kr
Medlemspris Medlemspris
540,00 kr 600,00 kr

Dansk Markedsret

Dansk markedsret behandler primært konkurrencebegrænsningsretten og markedsføringsreguleringen. Fremstillingen beskæftiger sig primært med den del af lovgivningen, der kommer til udtryk i konkurrenceloven og markedsføringsloven.

Læs mere
Udgave 5, 2018 | 501 sider | ISBN 9788757439595

Pris

E-bog Papirbog
675,00 kr 750,00 kr
Medlemspris Medlemspris
540,00 kr 600,00 kr

Konkurrenceloven

Med kommentarer

Siden 3. udgaven udkom i 2009 er konkurrenceloven blevet ændret fem gange. Alle fem lovændringer er behandlet i denne lovkommentar, inkl. den seneste fra 1. januar 2018.

I forhold til tidligere udgaver er kommentarerne til lovens to forbud mod konkurrencebegrænsende aftaler og misbrug af dominerende stilling samt fusionskontrolbestemmelser væsentligt udbygget.

Som noget nyt indeholder kommentaren endvidere en beskrivelse af økonomiske metoder ved afgrænsningen af det relevante marked.

Læs mere
Udgave 4, 2018 | 1513 sider | ISBN 9788757440140

Pris

E-bog Papirbog
1.800,00 kr 2.000,00 kr
Medlemspris Medlemspris
1.440,00 kr 1.600,00 kr

Markedsret Del 1

Konkurrencebegrænsningsret

Nu foreligger "Markedsret Del 1" i en ny 7. udgave. Bogen indeholder en generel introduktion til markedsretten samt en nærmere gennemgang af den retlige regulering af konkurrencebegrænsninger på det danske marked.

Læs mere
Udgave 7, 2018 | 362 sider | ISBN 9788757440645

Pris

E-bog Papirbog
585,00 kr 650,00 kr
Medlemspris Medlemspris
468,00 kr 520,00 kr

Erhvervsretlige emner 1917-2017

af Vishv Priya Kohli (ansv. red.), Peter Arnt Nielsen (ansv. red.)

Erhvervsretlige emner er udgivet af Juridisk Institut, Copenhagen Business School (CBS). Antologien skal præsentere Instituttet og give eksempler på artikler inden for de områder, som Instituttet og dets forskere beskæftiger sig med.

Instituttets forskning fokuserer på erhvervsretten ud fra et samfunds- og virksomhedsperspektiv. Forskningen tager udgangspunkt i erhvervslivets rammevilkår nationalt og internationalt på baggrund af globaliseringen og er derfor koncentreret om indholdet af og samspillet mellem dansk ret, EU-ret og international ret.

Læs mere
Udgave 1, 2017 | 294 sider | ISBN 9788757440157

Pris

Papirbog
500,00 kr
Medlemspris
400,00 kr

Medieansvarsloven

Med kommentarer

Medieansvarsloven trådte i kraft i 1992. Den seneste lovkommentar udkom i 1997 og indeholder ingen bidrag til, hvordan loven skal fortolkes i forhold til retspraksis efter dette tidspunkt og i forhold til dagens helt ændrede mediebillede præget af fx digitale medier. Denne lovkommentar indeholder en tiltrængt aktuel gennemgang af retsstillingen. 

Læs mere
Udgave 1, 2017 | 539 sider | ISBN 9788757435948

Pris

E-bog Papirbog
715,50 kr 795,00 kr
Medlemspris Medlemspris
572,40 kr 636,00 kr

EU's udbudsregler

- i dansk kontekst

Denne bog handler om udbud af offentlige kontrakter i Danmark og EU med hovedvægten på EU-reglerne, herunder EU’s udbudsdirektiv fra 2014. Bogen har primært et teoretisk sigte. Den tager udgangspunkt i en analyse af EU’s udbudsregler i bred forstand og diskuterer også implementeringen heraf i dansk ret.

Læs mere
Udgave 2, 2017 | 956 sider | ISBN 9788757437676

Pris

E-bog Papirbog
706,50 kr 785,00 kr
Medlemspris Medlemspris
565,20 kr 628,00 kr

Mediejura for journalister

og andre mediearbejdere

Mediejura behandler de væsentligste mediejuridiske emner og spørgsmål. Den tilstræber ikke blot at behandle de konkrete regler, retsafgørelser mv., men også at give en forståelse for de grundlæggende juridiske principper og tankemønstre, der ligger bag reglerne i mediejura. En sådan forståelse er i stadig stigende grad nødvendig i det digitale informationssamfund med mange nye medier og medieplatforme, og med en stadig mere omfangsrig lovgivning, som kan være svær at finde rundt i, særligt for ikke-jurister.

Læs mere
Udgave 1, 2016 | 388 sider | ISBN 9788757437591

Pris

E-bog Papirbog
337,50 kr 375,00 kr
Medlemspris Medlemspris
270,00 kr 300,00 kr

Between Regulation and Deregulation

Today no one questions the benefits of allowing consumers to choose freely between suppliers of electricity and telecommunications services. This is however a fairly recent development.

Not long ago the provision of these services was reserved for few national public sector incumbents, who were often also entrusted with regulatory tasks.

Læs mere
Udgave 1, 2016 | 373 sider | ISBN 9788757436419

Pris

E-bog Papirbog
315,00 kr 350,00 kr
Medlemspris Medlemspris
252,00 kr 280,00 kr